Regulamin cmentarza
-
Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej Św.Michała Archanioła w Mordach.
-
Administratorem cmentarza jest Ksiądz Proboszcz.
-
Cmentarz jest miejscem świętym, przeznaczonym do chowania zmarłych. Jest też miejscem modlitwy oraz zadumy nad życiem i wiecznością.
-
Cmentarz podzielony jest na sektory, a każdy grób posiada swój numer.
-
Czas i rodzaj pogrzebu, rodzaj grobu oraz miejsce na cmentarzu uzgadnia się z Administratorem w kancelarii parafialnej, gdzie należy przedłożyć wymagane dokumenty.
-
Przez opłatę za grób nie nabiera się praw własności do opłaconego miejsca, a jedynie staje się jego użytkownikiem na 20 lat.
-
Jeżeli po 20 latach Opiekun grobu nie dokona prolongaty miejsca przez dokonanie opłaty, to Administrator traktuje ten fakt, jako rezygnację z dalszego użytkowania grobu.
-
Grób ziemny nie może być użyty ponownie do pochówku przed upływem 20 lat.
-
Opłata za bieżące utrzymywanie cmentarza, wycinkę drzew i remonty uiszczana jest w okresie rozliczeniowym 20 lat. Brak opłaty w całości za okres 20 lat od ostatniego pochówku może skutkować likwidacją grobu.
-
Administrator nie ma obowiązku szukania osób do uregulowania opłaty za miejsce na cmentarzu. Obowiązek ten spoczywa na osobach zainteresowanych grobem.
-
Opiekun grobu jest zobowiązany do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka oraz najbliższego otoczenia.
-
Miejsca wcześniej wykupione powinny być oznakowane czytelną tabliczką – „miejsce wykupione” lub przykryte płytą.
-
Odstąpienie wykupionego miejsca może być dokonane tylko za zgodą Administratora cmentarza.
-
Groby nieopisane tzw. „NN” zostaną przeznaczone na nowe pochówki.
-
Do budowy nagrobków należy używać trwałych materiałów. Nagrobki jak i grobowce nie mogą przekraczać wyznaczonych wymiarów grobu oraz nie mogą utrudniać dostępu do innych grobów.
-
Należy uzyskać zgodę Administratora na wszelkie prace prowadzone na cmentarzu : ekshumację zwłok, budowę nowego pomnika, remont pomnika, likwidację grobu, wykonywanie betonowych podestów przy grobie, stawianie ławek, sadzenie drzew czy krzewów.
-
Przed rozpoczęciem i po zakończeniu budowy nowego pomnika – nagrobka należy fakt ten zgłosić u Administratora. Kamieniarz wykonujący prace na cmentarzu musi posiadać zgodę od Administratora na jej wykonanie. Należy też zadbać o uprzątnięcie miejsca po wykonanych pracach.
-
Za szkody (na innych grobach) wynikłe z niesolidnego wykonania robót, czy nie zapobieżenia szkodzie powstałej na skutek złego stanu technicznego pomnika, odpowiedzialny jest Opiekun grobu.
-
Zabrania się zaśmiecania cmentarza. Wszystkie odpadki należy składać w miejscach do tego przeznaczonych.
-
Wszystkie opłaty wynikające z regulaminu należy regulować w kancelarii parafialnej.
-
Dzieci do lat 7 mogą przebywać na terenie cmentarza tylko pod opieką dorosłych.
-
Zabrania się na terenie cmentarza jeżdżenia rowerami i innymi pojazdami, chodzenia po grobach, spożywania alkoholu, palenia tytoniu oraz wprowadzania zwierząt.
-
Kwestie nie objęte niniejszym Regulaminem, a mogące być przedmiotem nieporozumień czy sporów będą rozpatrywane indywidualnie przez Administratora cmentarza.
-
Parafia Rzymskokatolicka nie odpowiada za szkody powstałe na skutek klęsk żywiołowych, spadających konarów drzew, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru.
-
Regulamin obowiązuje od dnia 1 sierpnia 2017 r.